استفاده ازظرفیت پژوهشگاه فضایی جهت ارزیابی خسارت ها/ثبت بیش ازیک میلیون هکتار ازاراضی آسیب دیده
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور با اشاره به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجموعه وزارت کشور بدون هیچ استثنایی از خاتمه همکاری ۲۵ استاندار و معاون استاندار بازنشسته در هنگام ابلاغ این قانون خبر داد. به گزارش ایسنا، جواد ناصریان در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح اقدامات وزارت کشور در حوزه
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور با اشاره به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجموعه وزارت کشور بدون هیچ استثنایی از خاتمه همکاری ۲۵ استاندار و معاون استاندار بازنشسته در هنگام ابلاغ این قانون خبر داد.
به گزارش ایسنا، جواد ناصریان در نشست خبری امروز دوشنبه در تشریح اقدامات وزارت کشور در حوزه مدیریت منابع به راه اندازی ۱۲ سامانه در مجموعه وزارت کشور اشاره کرد و افزود: این ۱۲ سامانه تمامی فعالیت های وزارت کشور را پوشش می دهد و با راه اندازی آنها وزارت کشور از شکلی که در سال های گذشته فعالیت می کرد به طور کامل تغییر کرد و نقش بیشتری به وزارت کشور و کارمندان اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: دستورالعملی به همه استانداری ها ابلاغ شد که از ظرفیت وزارت کشور استفاده کنند و کمتر از نیروهایی که رابطه کاری با وزارت کشور ندارند و یا از سایر دستگاه ها به وزارت کشور می آیند استفاده شود و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که این نیروها در مجموعه وزارت کشور به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده اند.
وی ادامه داد: موضوع دیگر توجه به انتصاب بانوان و جوانان در مجموعه وزارت کشور بود. بر مبنای قانون برنامه ششم مقرر بود ۳۰ درصد از پست های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد که این مورد در وزارت کشور اجرایی شده اما هر کجا که شرایط برابری برای احراز پست های مدیریتی وجود داشت اولویت به بانوان اختصاص پیدا کرد. به شکلی که امروز حدود ۱۷ نفر از معاونین استانداران از بانوان هستند.
وی تاکید: در حوزه فرمانداری ها و بخشداری ها نیز از بانوان استفاده شده و برای بهره گیری از ظرفیت بانوان نیاز بود که اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی جمع آوری شود که این کار برای همه کارکنان وزارت کشور انجام شده و این بانک اطلاعاتی امروز راه اندازی شده است. در جهت علمی کردن انتصابات در مجموعه وزارت کشور کانون ارزیابی تشکیل شده که همه انتصابات حوزه مدیریتی در این کانون ارزیابی می شود. همه افراد بر اساس شاخص ها دوره هایی را می گذرانند و اگر نیاز باشد پس از کسب حدنصاب باز هم آموزش هایی به آنها داده خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه تا پیش از شیوع کرونا حدود پنج میلیون نفر مراجعه به همه دستگاه های اجرایی داشتیم که سرریز عدم رضایت آنها و شکایت شان در دستگاه های مختلف رسیدگی نمی شد و این شکایات به مجموعه وزارت کشور منتقل می شد، ادامه داد: پیشتر سامانه ای تحت عنوان سامد وجود داشت که ما تقویت آن و الکترونی کردن سامانه را اجرایی کردیم. بدین ترتیب نارضایتی ها و مشکلات موجود پس از ثبت در سامانه به حوزه های مختلف منتقل و رسیدگی می شود. در این مسیر بعضا خود استانداران شخصا برخی موضوعات را که با مشکلاتی مواجه می شود پیگیری می کنند.
وی تاکید کرد: برای خدمت رسانی دقیق تر در ستاد وزارت کشور و استانداری ها میز خدمت راه اندازی شد و امروز نیز پیگیر میز خدمت الکترونیک هستیم. در حوزه برنامه و بودجه مجموعه وزارت کشور همه برنامه هایی که قرار است اجرایی شود مورد پیگیری قرار می گیرد. در حقیقت این برنامه ها به حوزه برنامه و بودجه می آیند و همکاران ما در دفتر برنامه و بودجه برای تدوین بودجه با همه دستگاه ها همکاری دارند و به شکلی راهوری برنامه ها در دفتر برنامه و بودجه وزارت کشور انجام می شود.
ناصریان تاکید کرد: مقرر بود در هر فصل نشستی با استانداران در وزارت کشور داشته باشیم که با توجه به شرایط کرونایی کشور در ۹۰ ماه گذشته ۴۷ نشست با استانداران برگزار شد که پنج نشست با رئیس جمهور و هیات دولت بوده، بدین ترتیب مشکلات استان ها که استانداران با آنها مواجه بودند در این جلسات بررسی و حسب نیاز با دعوت مسئولین مختلف کشور از نظرات آنها بهره گرفته شد.
وی به همکاری معاونت توسعه مدیریت منابع وزارت کشور با حوزه عمرانی اشاره کرد و افزود: در تهیه ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا با حوزه عمرانی همکاری داشتیم و در حوزه انتخابات نیز ۵۸ هزار دستگاه احراز هویت سال گذشته تهیه شد که این دستگاه ها احراز هویت به صورت الکترونیک را برای افراد شرکت کننده در انتخابات انجام می دهند.
ناصریان به تشکیل کارگروه منطقه ای اشاره کرد و افزود: برای بهتر اداره کردن فعالیت های استانداری ها این کارگروه تشکیل و در جهت هماهنگی بین ستاد و استانداری ها گام برداشت. بدین ترتیب ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در سیاست های ابلاغی دولت و موضوعات مختلف از این طریق دنبال شد.
وی ادامه داد: در خصوص بروز بسیاری حوادث وزارت کشور مسئولیت بر عهده دارد و سازمان مدیریت بحران نیز که زیر نظر وزارت کشور است در بروز حوادث ایفای نقش می کند. بر همین اساس در سیل سال ۱۳۹۸ تقریبا همه استان ها درگیر سیل شدند که با ورود ریاست جمهوری و رهبر معظم انقلاب قرارگاهی برای این موضوع تشکیل شد که اولویت اصلی برای پرداخت خسارت دیدگان به ویژه کشاورزان بود.
وی ادامه داد: رهبری تاکید داشتند که اولویت، پرداخت خسارت مردم قبل از زیرساخت های دولت است و باید خدمات در این حوزه در راستای سامانه ای انجام شود. بر همین اساس در وزارت کشور با دستور وزیر کشور هفت کمیته و کارگروه تخصصی تشکیل شد که مسئولیت کارگروه برآورد خسارت و تامین منابع، به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور محول شد. در همین راستا سامانه ای ایجاد کردیم که اعلام شد هر شخص حقیقی و حقوقی برای دریافت خسارات خود باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کند.
وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور از ظرفیت پژوهشگاه فضایی کشور برای ارزیابی خسارت ها استفاده شد. هر فردی که در این سیل خسارت دیده بود برای بهره مندی از منابع پیش بینی شده دولت مکلف به ثبت اطلاعات خود در این سامانه شد. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی آسیب دیده کشاورزی اطلاعات شان ثبت شد که پس از ارزیابی حداکثر ۴۰۰ هکتار از این اراضی برای پرداخت خسارت قابل قبول اعلام شدند.
وی ادامه داد: حدود ۹ مصوبه از سوی دولت در خصوص پرداخت خسارات و حادثه سیل داشتیم که ۳۸ هزار میلیارد تومان خسارت ثبت شده با هماهنگی دستگاه های مختلف در سامانه آورده شد و بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مصوبه برایشان اخذ شد. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت بلاعوض پیش بینی شد که ۶۰۰۰ میلیارد تومان میان مردم و مابقی میان دستگاه های مختلف توزیع شد. در حقیقت در مجموع در سیل سال ۹۸ از همه ظرفیت ها برای جبران خسارت ها استفاده کردیم. ۱۶۷ هزار واحد مسکونی آسیب دیده وجود داشت و در همان مقطع برای برخی از آنها که لوازم زندگی شان از بین رفته بود پیش بینی کردیم که پک های لوازم خانگی با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام و هلال احمر تهیه شود که در این راستا ۳۰ هزار پک توسط ستاد فرمانی اجرایی امام و ۱۰ هزار پک توسط هلال احمر تهیه و در اختیار مردم قرار گرفت.
معاون وزیر کشور ادامه داد: در ۳۵۰ موکب بیش از هفت میلیون پرس غذا بین مردم در سیل توزیع کردیم و ۵۸۲ هزار تن سیمان نیز توانستیم با همکاری دستگاه های مختلف تهیه کنیم. به این ترتیب از همه ظرفیت کمک های مردمی و سازمان های مردم نهاد نیز بهره گرفتیم و تمام واحدهای مسکونی تا خرداد سال جاری تعمیر، بازسازی و احداث شان به اتمام رسید و تنها در جاهایی که مشکلاتی همچون افزایش طبقات و مشکل اخذ تسهیلات داشتند کار باقیمانده است.
وی در خصوص اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در استانداری ها و زیرمجموعه های وزارت کشور گفت: ۱۴ استاندار و ۱۱ معاون استاندار در زمان ابلاغ این قانون بازنشسته بودند که پیشتر بر اساس قوانین گذشته به کارگیری شده بودند. همه این افراد بر اساس قانون منع بکارگیری نیروهای بازنشسته کنار گذاشته شدند. وزیر کشور حاضر نشد برای هیچ یک از این افراد مجوزی بگیرد. لذا عین قانون را اجرا کرد. در کلان مجموعه وزارت کشور این قانون اجرا شد و هیچ استثنایی هم نداشتیم.
وی در خصوص تفویض اختیارات وزارت کشور به استانداری ها گفت: بحثی که همیشه مردم در مراجعات به دستگاه های اجرایی داشتند این بود که نگاه تمرکز گرایی در دستگاه های مختلف وجود دارد و همه باید برای انجام امور مختلف به دستگاه های ملی مراجعه کنند. بر همین اساس اختیارات در حوزه های مختلف احساس و با هماهنگی دولت مصوبه ای در این زمینه ابلاغ شد. در حوزه وزارت کشور نیز اختیارات به استانداری ها تفویض شد و بازخوردهای موضوع نیز در جلسات متعدد مورد پیگیری قرار گرفت.
معاون وزیر کشور در خصوص آخرین نتایج آزمون استخدامی استانداری ها نیز گفت: از سال ۱۳۹۰ به بعد هیچ آزمونی برگزار نشده بود. علی رغم خروجی زیادی که در مجموعه وزارت کشور داشتیم و حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروها نیز به سمت سازمان برنامه و بودجه استان ها هدایت شده بودند نهایتا دولت برای استخدام ۱۵۰۰ نفر در وزارت کشور موافقت کرد و این آزمون برگزار شد. در حال حاضر نیز سه برابر این ظرفیت، برای پذیرفته شدگان آزمون اعلام شدند که خود استان ها مصاحبه ای را با آنها انجام می دهند و تا ۱۵ اسفند استانداری ها این مصاحبه ها را انجام و ۲۰ اسفند نتایج برای سازمان امور اداری و استخدامی ارسال و حداکثر تا اردیبهشت ماه جذب این افراد انجام خواهد شد. تمامی نیروهایی که جذب می شوند در فرمانداری ها و بخشداری ها خواهند بود.
وی در خصوص تغییر ساختار در ستاد وزارت کشور نیز گفت: با توجه به شرایط موجود کشور، وزیر کشور برنامه های خود را در هنگام اخذ رای اعتماد نمایندگان در مجلس اعلام کرد که با توجه به این برنامه ها نیاز به ایجاد تحول بودیم. در این برنامه ها توجه به مقوله اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم به عنوان محور اصلی نیاز بود که تغییراتی را داشته باشیم. بر همین اساس تغییر در ساختار برای پیگیری موضوعات انجام شد.
ناصریان در خصوص چابک سازی ساختار وزارت کشور نیز گفت: در ستاد وزارت کشور و همچنین استانداری ها و فرمانداری ها میز خدمت تشکیل و در مرحله بعد به میز خدمت الکترونیک گسترش پیدا کرد. البته عده ای از مردم علاقمند به حضور فیزیکی هستند که میز خدمت فیزیکی نیز دایر شده، از سوی دیگر سامانه سامد با شماره ۱۱۱ در اختیار مردم است و هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند شکایت خود را در این سامانه ثبت همکاران ما در استانداری ها با رصد آن مشکلات را به دستگاه های اجرایی منعکس و موظف هستند پایان کار را در سامانه اعلام کنند.
وی افزود: یکی از برنامه های دولت این است که دستگاه های مختلف را در برنامه های سالیانه ۳ درصد کوچکتر کند. در وزارت کشور نیز با وجود اینکه بیش از ۳۰۰۰ نفر نیرو نیاز داشتیم اما جذب کمتری انجام خواهد شد. در حقیقت سعی کردیم ساختار را گسترش ندهیم ودر استانداری ها نیز یکی از معاونین را حذف کردیم. البته نیاز داریم با توجه به حجم جمعیت و وسعت کشور و تقسیمات کشوری که انجام می شود تقویت نیروها را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: یکی از مباحثی که وزیر کشور پس از به عهده گرفتن وزارت کشور به طور جد پیگیری کردند این بود که تنها ۳۸ درصد فرمانداران از مجموعه افراد وزارت کشور بودند و بقیه از بیرون از مجموعه وزارت کشور مسئولیت فرمانداری را بر عهده گرفته بودند اما امروز ۸۱ درصد از فرمانداران از مجموعه وزارت کشور هستند. در حوزه بانوان نیز سابقه نداشته که ۱۶ نفر از معاونان و استانداران از بانوان انتخاب شوند. از سوی دیگر دو نفر از بانوان نیز هم تراز معاون وزیر کشور منصوب شدند.
ناصریان ادامه داد: همچنین توانستیم ۱۱۳ نفر در درون مجموعه را از بین جوانان ۳۰ تا ۴۵ سال ارتقاء دهیم. بیش از ۴۰ درصد پست های مدیریتی قبل از قبول مسئولیت وزارت کشور توسط آقای رحمانی فضلی از سایر دستگاه ها بودند که امروز این میزان به ۹ درصد رسیده و تلاش می کنیم که کاهش بیشتری داشته باشد. البته وزارت کشور به عنوان دستگاه حاکمیتی نمی تواند درب ها را ببندد و حسب نیاز باید از سایر منابع دستگاه های دیگر به صورت حداقلی استفاده کند.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰